Urettmessig tilleggsavgift på bompassering? En telefon kan lønne seg.

Vi fikk nylig en faktura i posten fra Østfold Bompengeselskap AS (en del av Bro- og tunnelselskapet AS), pålydende 320 kroner. 20 kroner for bompassering, og 300 i “tilleggsavgift” (les: bot) for ikke å ha betalt. Det var bare et par problemer:

  • Vi betaler for oss når vi passerer bomstasjoner med myntinnkast, og forsikrer oss om at lyset er grønt før vi kjører.
  • Vi bor og jobber i Oslo, og følte oss ganske sikre på at vi ikke passerte en bomstasjon i Moss klokken 06:12 denne morgenen.
  • Den aktuelle morgenen var over 3 måneder før fakturaen ble sendt ut.

Tilfeldigvis var omstendighetene slik at vi husker å ha passert (og betalt) denne bomringen på ettermiddag/kveld to dager etter den angivelige snikingen. Helt tilfeldig kunne vel ikke tilleggsavgiften være, når det dreier seg om en bomring vi så godt som aldri passerer?

Selv om utallige frustrerte innlegg på nettet tilsier at en klage på tilleggsavgift for bompassering er fånyttes, tok vi en telefon for å i det minste se hva de hadde av bevis. Og bevis fantes ikke, i alle fall ikke mot oss. I følge selskapet var bildet de satt på av et helt annet skilt, og de frafalt kravet på stedet. Kjekt, men ikke spesielt tillitsvekkende.

Noe sier meg at en god andel av mottakerne av denne typen tilleggsavgifter ser det som så usannsynlig at de kommer noen vei med klagen sin at de betaler uavhengig av skyld. Jeg skriver dette i håp om at noen i det minste tar den ene telefonen for å sjekke om bildet de sitter på er av ens eget skilt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *